Підписатися на RSS

СУТНІСТЬ ПОНЯТТЯ «ОБДАРОВАНІСТЬ» ТА ЇЇ ХАРАКТЕРНІ РИСИ

Обдарованість – це значне в порівнянні з віковими нормами випередження в розумовому розвитку або виключному розвитку спеціальним здібностей (музичних, художніх, спортивних та інш.). Обдарованість дітей може бути встановлена та вивчена тільки у процесі навчання та виховання, в ході виконання дитиною будь-якої змістовної діяльності. Прояв розумової обдарованості у дитини пов’язаний з надзвичайними можливостями дитячих років життя. Треба мати на увазі, що в ранні дошкільні роки швидкий розумовий розвиток відбувається у всіх дітей, що є важливим внеском дитячих років у становленні інтелекту.

Сфери обдарованості дітей


1. Інтелектуальна сфера
Обдарована дитина вирізняється гарною пам'яттю. мисленням, допитливістю, добре розв'язує різні задачі, зв'язно в икладає свої думки, може мати здібності до практичного застосування знань.
2. Сфера академічних досягнень
Це успіхи дитини з читання, математики, природознавства та інших навчальних предметів.
3. Творчість (креативність)
Дитина дуже допитлива, виявляє незалежність і оригінальність мислення, висловлює оригінальні ідеї.
4. Спілкування
Добре пристосовується до нових ситуацій, легко спілкується з дорослими та дітьми, виявляє лідерство в іграх і заняттях з дітьми. Ініціативна, бере на себе відповідальність за свої дії.
5. Сфера художньої діяльності
Дитина виявляє великий інтерес до візуальної інформації, захоплюється художніми заняттями, її роботи вирізняються оригінальністю. Виявляє інтерес до музики, легко відтворює мелодію, із задоволенням співає, намагається створювати музику.
6. Рухова сфера
Тонка і точна моторика, чітка зорово-моторна координація, широкий діапазон рухів, добре володіє тілом, високий рівень розвитку основних рухових навичок.

Соціально-психологічний портрет обдарованої дитини


Обдарованість дитини може проявлятися по-різному. У результаті досліджень науковцями виділено такі характерні особливості обдарованих дітей:
- Часто ''перескакують'' через послідовні етапи свого розвитку.
- Допитливість. Такі діти прагнуть до пізнання, дослідження навколишнього світу і не терплять жодних обмежень своїх досліджень .
- Самостійна дослідницька практика дитини. Це забезпечує можливість вивчати невідоме раніше.
- Логічне мислення.
- Добра пам’ять.
- Зацікавленість складними задачами, які не мають певного алгоритму розв’язування.
- Оригінальне мислення, здатність висувати несподівані ідеї, які відрізняють від банальних та широко відомих.
- Здатність до аналізу. Діти мають гнучке мислення, вміння асоціювати, знаходити аналогії, зв’язки між поняттями і процесами.
- Концентрована увага, вміння утримувати увагу при наявності перешкод на сприйняття інформації, вони буквально ''занурюються'' у своє заняття, якщо воно їм цікаве.
- Здатність до оцінки, рефлексивне ставлення до себе, впевненість в собі.
- Схильність до лідерства. Такі діти часто стають керівниками та організаторами в групових іграх та інших справах.
- Самостійність, сміливість брати на себе відповідальність.
- Адекватна конкурентність, яка стимулює інтерес до змагання з такими ж дітьми.
- Захоплення колекціонуванням, при цьому їхня мета - не приведення колекції в ідеальний порядок, а її реорганізація, систематизація на нових підставах.
- Великий словниковий запас, із задоволенням читають словники чи енциклопедії, придумують нові слова і поняття.
- Розвинене почуття гумору.
- Різноманітністю інтересів, що породжує схильність починати кілька справ одночасно.

Ознаки обдарованого учня:


• часто перескакують через послідовні етапи свого розвитку;
• мають чудову пам'ять, беруть участь у всіх заходах, змаганнях, усних турнірах, олімпіадах тощо;
• мають великий словниковий запас, вони із задоволенням читають словники, енциклопедії;
• можуть займатися кількома справами відразу;
• дуже допитливі, активно досліджують навколишній світ;
• легко справляються з пізнавальною невизначеністю, із задоволенням сприймають складні довгострокові завдання;
• не можуть терпіти, коли їм нав'язують готову відповідь;
• можуть концентрувати свою увагу на одній справі;
• властиве надто розвинуте почуття справедливості;
• добре розвинуте почуття гумору;
• постійно намагаються вирішувати проблеми, які їм, поки що, ''не під силу'', й у вирішенні деяких з них домагаються успіху;
• для них характерні перебільшені страхи, оскільки вони здатні уявити собі безліч небезпечних наслідків подій;
• часто володіють екстрасенсорними здібностями;
• негативно оцінюють себе;
• інколи мають труднощі з тонкою координацією.

Показники творчої обдарованості учнів.


Учень як особистість:
1. Стійка, підвищена потреба в самоактуалізації, вияві себе, самоствердженні.
2. Наявність особистої думки.
3. Інтелектуальна незалежність, зневажливе ставлення до стереотипів, авторитетів. Потреба чинити опір шаблону, нав'язаному стилю діяльності.
4. Високе самоставлення, самооцінка, потреба мати свій ''Я - образ''.
5. Схильність до гри, почуття гумору, дотепність.
6. Оригінальність.
7. Імпульсивність, поривчастість.
8. Широта інтересів. Інтерес до філософських питань.
9. Повна відсутність поваги до проторених шляхів.
10. Прагнення самостійно подолати труднощі, які виникли.
11. Постійне прагнення поліпшувати якість своєї продукції, вимогливість до себе.
12. Завзяття й наполегливість думки. Термін невідступно думати про певний предмет.
13. Потреба в серйозній внутрішній роботі, створенні своєї індивідуальності, духовному зростанню.

Типи обдарованих учнів.


1. Найкращий учень: усі його люблять, робить те, що йому кажуть і як; любить подобатися.
2. Бунтівник: сперечається, з ним важко спілкуватися, часто в нього виникає стан емоційно вольового напруження, коли щось загрожує досягненню його мети.
3. Підпільник: знає, що за обдарованість не платять, а навпаки вимагають, тому прагне не вистрибувати, а бути як усі.
4. Втікач: випадає з ліцейної системи, не може підлаштуватися до вимог ліцею, викладачів, майстрів виробничого навчання.
5. Двобічний: відстає або має вади фізичні; його розглядають як слабкого, не помічають обдарованості.
6. Цілеспрямований: незалежний, автономний, знає собі ціну, знає, чого хоче. Найкращий тип для розробки індивідуальної програми.
У кожного з цих типів свій стиль поведінки, свої потреби, своя система взаємин, свій емоційно-вольовий статус. Ось чому до кожного має бути індивідуальний підхід, як у школі, так і в сім'ї.

ЦІЛІ ТА ЗАВДАННЯ ПРОЕКТУ

Школа ХХІ сторіччя вимагає докорінного переосмислення освітньої парадигми, освоєння технологій становлення особистості учня як суб’єкта і проектувальника власного життя, створення інноваційного педагогічного простору школи, виховання компетентної соціально активної й соціально мобільної особистості, спроможної ефективно вирішувати складні життєві ситуації, набувати й творчо виконувати соціальні ролі.

Національна доктрина розвитку освіти в Україні, Національна програма „Діти України”, Програма роботи з обдарованою молоддю, міська Програма „Обдарована молодь” визначають, що головною метою української системи освіти є створення умов для розвитку й саморозвитку кожної особистості. Одним з основних напрямків діяльності Харківської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 80 Харківської міської ради Харківської області є виконання Програми „Обдарованість”.

ДАНИЙ ПРОЕКТ ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ ВИЗНАЧАЄ НАСТУПНІ ЦІЛІ ТА ЗАВДАННЯ:

  • виявлення талановитої молоді;
  • здійснення науково-практичної підготовки талановитої молоді, збагачення на цій основі інтелектуального, творчого, культурного потенціалу держави;
  • розвиток природних позитивних нахилів, здібностей і обдарованості учнів, потреби і вміння самовдосконалюватися;
  • розвивати кожного учня як творчу особистість, здатну до практичної діяльності в новій галузі;
  • залучити кожного учня до активного пізнавального процесу;
  • формувати навички пошукової та дослідницької діяльності, розвивати критичне мислення;
  • виявляти свої здібності в груповій співпраці, набуваючи комунікативних умінь;
  • формувати в учнів цілісну картину світу;
  • спілкуватися із ровесниками не тільки своєї школи, міста, а й інших міст і навіть держав;
  • грамотно працювати з інформацією;
  • навчити раціонально поєднувати теоретичні знання з їх практичним застосуванням для вирішення конкретних життєвих проблем сучасності.
ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ
  • Дотримання державної політики в галузі освіти;
  • Урахування соціальних запитів дитини і сім’ї;
  • Науково обґрунтований характер програми;
  • Індивідуалізація, диференціація, особистісно зорієнтований підхід;
  • Системність;
  • Єдність інтелектуального, морального, фізичного та естетичного розвитку.

ПРОГНОЗ РЕЗУЛЬТАТІВ ПРОЕКТУ ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ

  1. Підвищення особистої впевненості кожного учасника проектної діяльності, його самореалізація та рефлексія.
  2. Розвиток усвідомлення значущості колективної роботи, співробітництва з метою одержання результатів процесу виконання творчих завдань.
  3. Розвиток дослідницьких навичок.
  4. Формування не лише вміння, а й компетенції, тобто вміння, які безпосередньо пов’язані з досвідом застосування їх у діяльності.
  5. Зростання позитивного іміджу школи.

ОСНОВНІ ЗАХОДИ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ДОСЛІДНИЦЬКОЇ РОБОТИ

З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ У ШКОЛІ

  1. Науково-дослідницька робота. Проведення та участь у науково-практичних конференціях різних видів.
  2. Шкільне учнівське наукове товариство.
  3. Факультативи.
  4. Спецкурси.
  5. Всеукраїнські учнівські олімпіади з базових дисциплін.
  6. Всеукраїнські турніри з окремих предметів.
  7. Мала академія наук.
  8. Інтернет-олімпіади.
  9. Міжнародний математичний конкурс „Кенгуру”.
  10. Всеукраїнський фізичний конкурс „Левеня”.
  11. Всеукраїнський природничий інтерактивний конкурс „Колосок”.
  12. Школа юних геологів при Харківській обласній станції юних туристів.
  13. Міжпредметна олімпіада початкової школи „У світі знань”.
  14. Договори про співробітництво з вищими навчальними закладами м. Харкова.

СИСТЕМА РОБОТИ З ВИЯВЛЕННЯ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ У ШКОЛІ

Пошук та виявлення обдарованих дітей на ранніх стадіях розвитку є однією з найважливіших ланок у загальній програмі роботи з обдарованими дітьми. За умови своєчасної діагностики обдарованості й застосування всіх подальших кроків щодо розвитку та навчання обдарованої дитини різко-знижується ймовірність «втратити» її як обдаровану.

КОМПЛЕКС МЕТОДІВ ПОШУКУ ТВОРЧО РОЗВИНЕНИХ ДІТЕЙ

Педагогічний колектив школи сумісно з психологічною службою застосовує наступні алгоритми для виявлення творчо обдарованих дітей.

ПРИНЦИПИ ВИЯВЛЕННЯ ТВОРЧО РОЗВИНЕНИХ ДІТЕЙ

Комплекс методів пошуку творчо розвинених дітей
Різноманітні варіанти методу спостереження за дітьми (у лабораторних умовах, у школі, у позашкільній діяльності тощо)
Спеціальні психодіагностичні тренінги
Експертне оцінювання поведінки дітей учителями, батьками, вихователями
Проведення уроків за спеціальними програмами, а також залучення дітей до участі у спеціальних ігрових та предметно орієнтованих заняттях
Експертне оцінювання конкретних продуктів творчої діяльності дітей професіоналами
Організація різноманітних інтелектуальних і предметних олімпіад, конференцій, творчих конкурсів, фестивалів, оглядів тощо
Проведення психодіагностичного дослідження з використанням різноманітних психометричних методик залежно від завдання, аналізу конкретного випадку творчої розвиненості

СИСТЕМА ВІДБОРУ ДІТЕЙ ЗА ВИДАМИ ОБДАРОВАНОСТІ

Принципи виявлення творчо розвинених дітей
комплексний характер оцінювання різних сторін поведінки та діяльності дитини, що дозволить використовувати різноманітні джерела інформації й охопити якомога більш широкий спектр її здібностей;
тривалість ідентифікації (розгорнуте в часі спостереження за поведінкою даної дитини в різних ситуаціях);
аналіз її поведінки в тих сферах діяльності, що максимальною мірою відповідають її схильностям та інтересам (включення дитини в спеціально організовані предметно-ігрові заняття, залучення її до участі в різноманітних формах відповідної предметної діяльності
використання тренінгових методів, у рамках яких можна організовувати певні розвивальні впливи, знімати типові для даної дитини психологічні „перепони” тощо;
залучення до оцінювання творчо розвиненої дитини експертів: спеціалістів вищої кваліфікації у відповідній предметній галузі діяльності. При цьому варто мати на увазі можливий консерватизм думки експерта, особливо при оцінці продуктів підліткової та юнацької творчості;
оцінка ознак творчої розвиненості дитини не тільки стосовно актуального рівня її психологічного розвитку, але й з урахуванням зони найближчого розвитку (зокрема, на основі організації певного освітнього середовища з вибудовуванням для даної дитини індивідуальної траєкторії навчання);
переважна опора на екологічно валідні методи психодіагностики, що мають справу з оцінюванням реальної поведінки дитини в реальній ситуації, такі, як: аналіз продуктів діяльності, спостереження, бесіда, експертні оцінки вчителів і батьків, природний експеримент. Варто підкреслити, що наявні валідні психодіагностичні методи ідентифікації творчо розвиненості дуже складні, потребують високої кваліфікації та спеціального навчання.

МОДЕЛЬ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ,

ЯКА СКЛАДЕНА У ШКОЛІ НА ПІДСТАВІ СПОСТЕРЕЖЕНЬ

ЗА РОБОТОЮ ОБДАРОВАНИХ УЧНІВ,

ЯКІ ДОСЯГЛИ ПЕВНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ У РІЗНИХ ГАЛУЗЯХ:

  • учень має стійку потребу в знаннях в оволодінні новим засобами діяльності, прагне глибше пізнавати явища, які знов спостерігає, аналізує. Для учня пізнавальна діяльність має особисте значення. Він прагне виконувати різноманітні завдання творчого характеру, шукати неординарні рішення при розгляді різних проблем, бажає досягти успіхів у нових ситуаціях, приділяє багато уваги саморозвитку;
  • учень самостійно приймає рішення в значних ситуаціях, бере на себе організацію і керівництво діяльністю навчальних груп, вміє швидко приймати рішення, допомагає друзям;
  • володіє не тільки обов’язковими знаннями навчальних дисциплін, а й працює з додатковими матеріалами. У нього добре сформовані загальні, спеціальні, самоосвітні та комунікативні навички та вміння, розвинені всі компоненти мислення (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, систематизація, класифікація, абстрагування, конкретизація.) Він вміє мислити самостійно, критично, гнучко, оригінально;
  • учень здатен самостійно утворювати образи, любить фантазувати, пропонує декілька підходів щодо розв’язання задач, бачить проблеми та об’єкти в різних ракурсах, використовує асоціації. Він ставить перед собою цілі, підпорядковує їм свою діяльність. Він фізично розвинений, працездатний, енергійний, емоційно стійкий

СТВОРЕННЯ УМОВ

ДЛЯ РОЗВИТКУ ОБДАРОВАНОЇ МОЛОДІ У ХСШ № 80

Вид обдарованості Форми виявлення обдарованості
Інтелектуальна Брейн-ринг, КВК, „Що? Де? Коли?”, турніри
Академічна Секція МАК, факультативи, олімпіади
Соціальна обдарованість Громадські доручення, участь в учнівському самоврядуванні, функціонування редакції шкільної газети
Комунікативна Творчі конкурси, творчі роботи з мови
Технічна Робота гуртків технічного моделювання
Художня Концерти, конкурси, виставки, танцювальний гурток
Психомоторна Спортивні змагання, секції, клуби
Духовна Акція „Створи добро”
Профільна та поглиблена підготовка
Фізико-математичний профіль Історико-правовий профіль Філологічний профіль Хіміко-біологічний профіль
Практична направленість. Спецкурси та факультативи
Інтерактивні та комунікативні технології
Діяльність насиченого середовища
Шкільне наукове товариство Інтелектуальні клуби МАН Центр творчої самореалізації Спортивні секції

Управління процесом розвитку, творчими здібностями учнів проходить за розробленим алгоритмом

АЛГОРИТМ УПРАВЛІННЯ

ПРОЦЕСОМ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ

  1. Збір інформації про рівень розвитку творчих здібностей учнів. (Щоб впливати, потрібно знати)
    1. Виділити складові творчих здібностей.
    2. Виділити критерії оцінки рівня розвитку творчих здібностей
    3. Підібрати відповідні тести.
    4. Провести тестування учнів.
  2. Систематизація зібраної інформації.
    1. Розбити учнів на міні-групи з приблизно однаковим рівнем розвитку творчих здібностей.
    2. Визначити можливості розвитку визначених складових творчих здібностей класу в цілому і кожного учня окремо.
  3. Планування
    1. Скласти плани розвитку творчих здібностей кожного учня.
    2. Розробити творчі завдання з предмета.
    3. Спланувати уроки з великою кількістю творчих завдань.
  4. Мотивація.
    1. Створити позитивне емоційне тло уроку.
    2. Заохочувати висловлення великої кількості варіантів рішення проблеми.
    3. Не критикувати ідеї учнів, якими б дикими вони не здавалися.
    4. Заохочувати „фантастичні” варіанти рішення.
  5. Координація
    1. Корекція завдань з обліку результатів їх застосування.
    2. Організація поєднання індивідуальних, групових і колективних форм роботи.
    3. Перерозподіл ролей усередині міні-груп
  6. Розпорядження
    1. Прагнути досягти ефективності виконання творчих завдань (консультації, заохочення, рішення організаційних питань).
  7. Системний контроль і облік
    1. Фіксування частоти проявів складових творчого мислення.
    2. Спостереження, тестування, анкетування.
    3. Виконання індивідуальних творчих завдань.
    4. Аналіз результатів
    5. Корекція планів

РОБОТА УЧНІВСЬКОГО НАУКОВОГО ТОВАРИСТВА

Шкільне учнівське наукове товариство «Інтелект» було засновано у вересні 2000 року. Його метою стало створення системи пошуку, розвитку і підтримки обдарованих учнів, задоволення їхніх потреб у професійному та суспільному самовизначенні, сприяння розвиткові інтелекту, самовдосконалення особистості дитини в процесі навчання та виховання, виявлення на ранньому етапі розвитку його інтересів, здібностей.

Свою роботу учнівське наукове товариство здійснює на підставі положення про учнівське наукове товариство школи. До складу наукового товариства мають право входити викладачі ВНЗ, вчителі школи, представники громадськості, учні – учасники попередніх конкурсів МАН.

За навчальний рік наукове товариство проводить п’ять зборів:

  • перше засідання – відкриття
  • друге засідання – установче, на ньому оприлюднені головні вимоги до робіт різних напрямів
  • третє засідання – семінар: коректування роботи, доповіді за темами дослідження
  • четверте засідання – науково-практична конференція товариства
  • п’яте засідання – підведення підсумків роботи товариства за поточний рік.

ОРГАНІЗАЦІЙНА СТРУКТУРА

КЕРУВАННЯ УЧНІВСЬКИМ НАУКОВИМ ТОВАРИСТВОМ

ВНЗ
Конференція членів учнівського наукового товариства
Координатор
Консультаційна рада Методичні об’єднання школи Вчителі школи
Кафедри і викладачі ХНУ ім.. Каразіна, НТУ „ХПІ”, НАУ „ХАІ” ім.. Жуковського, ХНУРЕ, ХМУ та ін.
Рада кураторів напрямів
Природничо-науковий напрям Гуманітарний напрям Загальний напрям
Секції Секції Секції
Математика Фізика Хімія Біологія Філологія Історія Мистецтвознавство Лінгвістика Економіка Інформатика і кібернетика Географія Екологія Психологія
Кiлькiсть переглядiв: 391